Wednesday 3 September 2008

Hari Kemerdekaan malam itu.......


Tanggal31,bulan8....57..~~Merdeka~~merdeka~~merdeka~~tetaplah merdeka~~ia pasti menjadi sejarah...
Lagu hari kebangsaan ini pasti kedengaran apabila menjelang sahaja bulan kemerdekaan..Kebiasaannya diri saya menyambut hari yang mulia tersebut dengan cara berpatriotik yang tersendiri,iaitu berdepan dengan tv sambil menonton perarakan dan petunjukan secara langsung yang diadakan di Dataran Merdeka.Filem-filem patriotik tanah air yang popular seperti "Bukit Kepong",Leftenan Adnan"sudah pastinya dihidangkan untuk menjadi santapan orang ramai sejurus itu.


Walaubagaimanapun,hari kemerdekaan pada tahun ini agak berlainan dan bermakna bagi saya,kali ini merupakan kali pertama saya menyambut hari kemerdekaan(countdown) di tempat yang berjauhan dengan hometown saya.Tambahan pula menyambutnya dengan rakan sekerja yang baru sahaja berkenalan.Sebaik sahaja keluar dari konsert outdoor themepark,Kami berpusu-pusu ke depan bangunan Highlands hotel dan menyelit dalam longgokan orang ramai untuk mencari lokasi yang strategi supaya dapat menonton petunjukan di atas pentas dengan jelas,dan pada masa itu masih awal dan sempat untuk kami menonton tarian tradisional dan breakdance yang ditunjukkan.Selepas sahaja nyanyian lagu kebangsaan dan upacara menaikan jalur gemilang tamat,kiraan masa ataupun countdown pada malam tersebut dimeriahkan dengan acara pembakaran bunga api.Saat-saat tersebut telah dinanti-nantikan oleh semua pengunjung pada malam itu,dan percikan bunga api tersebut kelihatan mendapat sambutan yang gemuruh oleh pengunjung.Sorakan "wah~~~"jelas kedengaran ..langgit yang gelap tiba-tiba berubah menjadi terang apabila dikelilingi oleh percikan bunga api yang berterusan ....dan saya terus terpegun dan terkejut melihat percikan bunga api yang cantik dan berwarni-warni menembusi celahan awan.Suasana dipersekitaran hotel Genting Highlands yang sejuk dihangatkan oleh kegembiraan dan suara berbisik-bisik para pengunjung.Para pengunjung masing-masing merakamkannya saat yang genting tersebut dengan handset dan kamera.Bunga api pada malam tersebut telah berjaya menawan hati para pengunjung dan saya amat berharap tahun depan kita dapat melihatnya bersama-sama.....
When i look at the firework and sky,i duno why i keep thinking of you. When i'm thinking about you.It's so hard to explain the way i feel.Its a feeling that has never felt so real.I wish to share my happiness with you.And I just wanna to tell you....that ILY. ^_^

3 comments:

Law@wnoS ( MH08061) said...

This is an article about national day. At the begining is all about the history of Malaysia.In this article, the writer celebrate his national day in Genting Highland.
He is excited while saw the firework play beautifucaly in the sky...

Ah Wee said...

why natinal days only mention fireworks not our nation flags and something related to our own country ? Is it the firework representing our most historical times of Malaysia histories? This artical is not related to our real National Days meaning. Do it again! Just kidding!

dehe said...

huhu i never bothered to watch firework display at kota bharu stadium during Hari Kemerdekaan.To much traffic la